Mikä? Suurieleiseksi ja ylidramaattiseksi keskiaikaishenkiseksi larppitempaukseksi (tai pukutempaukseksi) paisuteltu kivi-sakset-paperi-juomapeliturnaus alkulohkoineen ja välierineen asiaankuuluvien solvausten tahdittamana. Mukaan paljastettavaksi RPS-oluita tai mieleisempiä (alkoholittomiakin) vaihtoehtoja, jotka tarvittaessa merkitään sopivin symbolein. Nyyttärinaposteltavaa, väli-improiluja ja Greensleevesiä soitettuna korvamadoksi asti. Kiva piknikhenkinen ohjelmantäyteinen kesäpäivä hyvässä seurassa rennolla meiningillä. Ainakin voittajan mielestä. Asustus vapaa, mutta paikalle tulee muutama virallisempikin asuste, joita vaihdellaan aina tarpeen tai halun tullen. Kuningas isännöi tapahtumaa ja improja, velho koordinoi piste-/ottelutaulua ja linnanneito lähettää kilpailijat matkaan liinaansa heilauttamalla, kuuluttaa voittajan sekä näyttää vetovoimaiselta hölmistyneille ohikulkijoille. Haastajilla on kullakin vuorollaan päällä haarniska, keppihevonen ja pehmomiekka. Milloin? Kesällä 2018. Tarkkaillaan hieman sään yleistä kehitystä ja päätetään tarkempi aikataulu myöhemmin. Missä? Valkeisenlampi voisi tarjota hyvän miljöön ja sopivasti uteliaita ulkopuolisia silmäpareja. Ehdotuksia otetaan toki vastaan. Kenelle? Ensisijaisesti tykkääjille. Tapahtumaan kyllä toisaalta voisi kutsua myös muuta KYTin porukkaa ja kepsuttilaisia, niin solvaukset saisivat vielä mukavasti lisäsävyä vastakkainasettelusta. Ottelun kulku Kaksintaistelutilanteessa kilpailijat asettuvat viirinauhoin eristettyjen ratojen päihin pukemaan päälle haarniskaa (nopeasti kaulaan pujotettava malli) ja valitsevat toiselta piilossa kiveä, paperia tai saksia edustavan pullon kannateltavaksi kilven takana piilossa. Pukeutuessaan ja sen jälkeen he heittelevät solvauksia siinä määrin kuin juttua riittää. Linnanneito antaa lähtömerkin ja kilpailijat ratsastavat ratojaan pitkin kohdaten keskellä. Valinnat paljastetaan. Tasapelillä tapahtuu ohiratsastus, muussa tapauksessa kilpailijat reagoivat voittoon tai kuolettavaan tappioon suurieleisesti. Solvaukset jatkuvat. Mahdollisessa alkulohkovaiheessa kukin pelaaja kamppailee kaikkia lohkolaisia vastaan kerran. Voitosta saa kolme pistettä, ohiratsastuksesta yhden pisteen ja kuolemasta nolla pistettä. Pois jättäytyneestä haastajasta, mikäli tällaisia on, saa automaattisesti kaksi pistettä (= pisteytyksen odotusarvo pyöristettynä ylöspäin). Tasapisteissä keskinäinen taistelu tai tarvittaessa pullonpyöritys ratkaisee keskinäisen paremmuuden. Lohkojaoista ja jatkoedellytyksistä päätetään hieman ennen tapahtumaa osallistujien täsmennyttyä. Jatkoon otetaan jokin kahden potenssia vastaava määrä (esim. 2, 4 tai 8) lohkojensa parhaita, jonka jälkeen alkavat välierät. Nämä ovat kerrasta poikki -kohtaamisia, joista vain voittaja etenee seuraavalle kierrokselle; ohiratsastustilanteissa yhteenotto uusitaan. Voittaja kohtaa eeppisessä lopputaistelussa lohikäärmepiñatan ja pelastaa kaikki hirvittävältä uhalta. Onnellinen elämä loppuun asti, Valkeisenlammen valtakunta ja puolikas prinsessa. Ei kun... Valmisteluja Ville: Löyhästi vähän joka kokoon sopivat nopeasti vaihdettavat asut kuninkaalle, linnanneidolle, velho(jokeri)lle ja kaksintaistelijoille. Viiriketju, piñata ja haarniskoihin erikseen kiinnitettävät vaakunat Tykkääjille sekä mahdollisille muiden ruhtinaskuntien kilpaileville haastajille (Kepsutti? KYT?). Miira: Bofferit eli pehmomiekat. Muut: Hyviä solvauksia huudeltavaksi ennen yhteenottoja. Saa vaikka kirjoittaa mieleen juolahtavia herjoja kevään aikana ylös pieneen vihkoon ja pestata oman tilapäisen aseenkantajan kantamaan juhlavasti tätä vihkoa, räpätä spontaanisti ukulelen säestämänä jne... Löytyisikö lisäksi joiltakin myös kylmälaukut ratojen päihin? Torvisoitinfanfaarit voisivat olla myös hienoja (vuvuzela kyllä löytyisi allekirjoittaneeltakin). Asusteita Kuningas: Valkoisella karvakankaalla reunustettu punainen viitta, josta vielä harkitsen, kuuluisiko sen olla täysmittainen vai hieman hupaisasti vain alaselkään asti ylettyvää mallia. Samanmittainen valtikka kultaiseksi maalatusta verhotangosta. Kruunu kirpparilta? Velho: Jokerin hattu ja keppi (valmis). Väljähihainen pitkä harmaa/tumma kaapu, jota on ajankohdan huomioiden helppo pitää aukikin. Linnanneito: Joku muodoton kolttu, joka on nopea kääräistä päälle kenelle hyvänsä sukupuolesta ja koosta riippumatta. Google-kuvahaulla löytyykin jo paljon hyviä ideoita, kunhan Jethro Rostedtin kuvan hyppää yli. Toisaalta tähän kyllä voisi kysäistä vaikka kulumista sietäviä vaihtoehtoja KYTiltäkin, koska asu on ehdottomasti suuritöisin ja ainakaan allekirjoittaneella ei ole tähän liittyen vielä (onneksi) vahvoja visioitakaan, jotka olisi pakko toteuttaa. Kilpailijat: Kahtia leikattu, huolella hiottu ja hieman suoristettu Ikea-roskis kaulaystävällisellä ripustuslenkillä. Tulostettu ja laminoitu vaakuna rintapieleen tilapäiskiinnityksellä osoittamaan, onko kyseessä tykkääjä, kepsuttilainen vai ehkä jopa joku ihan muu. Pyöräilykypärä tai vastaava päähän. Pehmomiekat. Hevonen sukasta tehtynä ehkä vähän tökeröltäkin näyttävin tuunauksin joko suoraan haarniskaan liitettynä (vapauttaisi käsiä) tai irtaallaan keppihevosena. Jotain peittämään pelaajan tekemä valinta ennen kohtaamista. Suunnitelma B Pidetään joka tapauksessa pidempi rooliasuimpro joskus keväämmällä. Ei jää harmittamaan, vaikka mansikkakauden monsuuni vesittäisikin viime hetkellä turnajaiset. Esimerkki turnajaisaikatauluista kahdella nelihenkisellä lohkolla (2*6 lohkotaistoa) 14.00 Kuningas julistaa kisat avatuksi 14.05 A1-A2, A3-A4, B1-B2 ja B3-B4 Taistelujen päätyttyä improilua 14.30 A1-A3, A2-A4, B1-B3 ja B2-B4 Improilua 14.55 A1-A4, A3-A4, B1-B4 ja B2-B3 Improilua Mahdolliset pullonpyöritykset jatkopelien setvimiseksi 15.20 Jatkajien julistaminen Väliohjelmaa? Greensleeves, lohikäärmeen juhlallinen paljastaminen, runonlausuntaa, improa asun mukaisiin rooleihin tukeutuen ja/tai jotain muuta kevyesti harjoiteltua 15.35 Lohkoykköset ja -kakkoset kohtaavat ristiin äkkikuolemalla Improilua 15.50 Pronssiottelu Finaali Lohikäärmeen lyöminen Vapaata oleskelua